Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

1. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

Στόχοι

1.   Γενικοί:

– Εργασία σε ομάδες.

– Να γίνει κατανοητό ότι υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις για ένα θέμα.

– Κατάταξη, ομαδοποίηση και αξιολόγηση πληροφοριών.

2.  Διδακτικοί:

– Προσέγγιση των ποταμών μέσα από διαφορετικές διδακτικές ενότητες.

– Κατανόηση της μεταβλητότητας και της δυναμικής των ποταμών στο χώρο και τον χρόνο.

– Σύγκριση των χρήσεων ενός ποταμού και των συνεπειών αυτών των χρήσεων, ωφέλιμων ή βλαβερών για τον άνθρωπο.

– Να δοθεί πρόσθετη πληροφορία.

Μέθοδος

Συζήτηση

Υλικά

Κείμενο με πληροφορίες, χαρτί και μολύβι ή πίνακας.

Πορεία

Χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες.

 Ρωτάμε, μήπως θέλει να μας πει κάποια ομάδα μία χρήση του ποταμού από τον άνθρωπο;

 Για άρδευση.
Αυτή είναι οικονομική χρήση. Δημιουργούμε τη στήλη Οικονομική και από κάτω γράφουμε τη χρήσεις που αναφέρουν τα παιδιά και σχετίζονται με οικονομικό όφελος.

Κάποια άλλη χρήση; Θέλει να μας ανακοινώσει κάτι η άλλη ομάδα;

Ψάρεμα.
Να μία χρήση που θα μπορούσε να έχει οικονομικό αλλά και ψυχαγωγικό ενδιαφέρον.

Συνεχίζουμε έτσι.

Δίνεται στους μαθητές το κείμενο με τα αποσπάσματα που αναφέρονται στα ποτάμια. Τα μικρά αυτά κείμενα αποτελούν ερεθίσματα για συζήτηση με την περιβαλλοντική ομάδα. Ζητείται από τους μαθητές να πουν πως μπορούν να κατατάξουν αυτές τις αναφορές, π.χ. το βάπτισμα των Ινδών στον Γάγγη, συνδέει το νερό με τη θρησκεία (κοινωνική-θρησκευτική), ενώ κάτι ανάλογο έχουμε και στη βάπτιση του Ιησού στον Ιορδάνη. Όμως ο Γάγγης διασχίζει μία πυκνοκατοικημένη περιοχή, την υδροδοτεί, κατά μήκος του καλλιεργείται το έδαφος γιατί είναι έφορο, όμως συγχρόνως πλημμυρίζει και κάνει καταστροφές. Έτσι ανάλογα με τον τρόπο που θα δοθεί η πληροφορία αξιολογείται και κατατάσσεται σε κάποια κατηγορία. Όταν μαζευτούνε αρκετά στοιχεία, ζητείται από τους μαθητές να μας πουν τους τρόπους που μπορεί να συνδεθεί ένα ποτάμι με τον άνθρωπο (οικονομικά, θρησκευτικά, κοινωνικά κ.λ.π), δημιουργώντας έτσι μεγάλες υποενότητες (κατηγορίες). Προτείνετε να χωρισθούν σε ομάδες, ανάλογα με την προτίμησή τους και η κάθε ομάδα συγκεντρώνει πληροφορίες για τη θεματική ενότητα που ασχολείται. Τέλος μετά από τη συγκέντρωση των πληροφοριών, οι αντιπρόσωποι της κάθε ομάδας δημιουργούν μία ομάδα συζήτησης. Η συζήτηση περιστρέφεται για το πώς βλέπουν οι μαθητές να συνδέεται το ποτάμι με τον άνθρωπο από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας.

Back