Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

12. ΥΔΑΤΙΝΑ ΡΕΥΜΑΤΑ

Στόχοι

1.  Γενικοί:

Να δουν τα παιδιά σ’ αυτό το μοντέλο τι συμβαίνει στη φύση.

2.  Διδακτικοί:

Να κατανοήσουν τα παιδιά τη μεταβολή της πυκνότητα του νερού, σε σχέση με τη θερμοκρασία.

Να αντιληφθούν τη βιολογική σημασία αυτών των παραμέτρων στη ζωή των οργανισμών.

Να προβληματισθούν για το πως προσαρμόζονται οι οργανισμοί σε αυτές τις φυσικοχημικές παραμέτρους.

Μέθοδοι

Παρατήρηση, επίδειξη, συζήτηση.

Υλικά

Διαφανή δοχεία, κρύο νερό, ζεστό νερό, νερομπογιές, πλαστική σύριγγα.

 

Πορεία

Γεμίζουμε ένα διαφανές δοχείο με ζεστό νερό και με τη σύριγγα προσθέτουμε κρύο νερό χρωματισμένο με νερομπογιά. Γίνεται παρατήρηση της διασποράς της μπογιάς στο δοχείο. Προς τα που κατευθύνεται το χρωματιστό νερό;   Προς τον πυθμένα. Γεμίζουμε το δοχείο με κρύο νερό και τη σύριγγα με ζεστό χρωματιστό νερό. Τοποθετώντας το στόμιο της σύριγγας στο μέσον του δοχείου αδειάζουμε το περιεχόμενο. Ακολουθεί συζήτηση. Ρωτάμε τους μαθητές τι παρατήρησαν.

Εξηγούμε γιατί το κρύο χρωματιστό νερό που προσθέσαμε κατευθύνεται προς τον πυθμένα. Αναφέρουμε ότι οι κινήσεις της μάζας του νερού οφείλονται στο ότι το νερό δεν έχει την ίδια πυκνότητα σε διαφορετικές θερμοκρασίες. Ποια η σημασία της κίνησης του νερού μέσα στη μάζα του; Πως μπορεί να επηρεάσει τους ζωντανούς οργανισμούς; Αναφέρουμε για τη διασπορά του οξυγόνου και τις τροφής μέσα στο νερό. Ακολουθεί συζήτηση.

Back