Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

14. ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ

Στόχος

Να κατανοήσουν τα παιδιά την πυκνότητα.

Μέθοδοι

Πείραμα, παρατήρηση, συζήτηση.

Υλικά

Καλαμάκι, ποτήρια ζέσεως μισού λίτρου, αλάτι, πλαστελίνη, λάδι, υαλογράφο.

Πορεία

Ένας απλός τρόπος για τη μέτρηση της πυκνότητας των υγρών βασίζεται σε μία κούφια ράβδο, που φέρει ένα βάρος στο κάτω άκρο της, για να μπορεί να επιπλέει. Η ράβδος βυθίζεται περισσότερο στα αραιότερα υγρά και λιγότερο στα πυκνότερα. Η στάθμη του πυκνομέτρου σε κάθε υγρό συγκρίνεται συνήθως με τη στάθμη του μέσα σε αποσταγμένο νερό. Ρίχνουμε νερό στο ποτήρι. Κολλούμε ένα σβόλο πλαστελίνης στο ένα άκρο από το καλαμάκι, ώστε να επιπλέει όρθιο στο νερό. Σημειώνουμε τη στάθμη του νερού στο καλαμάκι. Γεμίζουμε ένα άλλο ποτήρι με αλατισμένο νερό και βάζουμε μέσα το αυτοσχέδιο πυκνόμετρο. Παρατηρούμε ότι το καλαμάκι βυθίζεται λιγότερο απ’ ό,τι στο καθαρό νερό. Αν βάλουμε λάδι σε ένα άλλο ποτήρι θα δούμε ότι βυθίζεται πιο λίγο από το νερό. Πως συνδέεται το ιξώδες με την άνωση; Γιατί το θαλασσινό νερό έχει μεγαλύτερη άνωση από το γλυκό; Έχει μεγαλύτερο ιξώδες γιατί;

 

Back