Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

19. ΥΔΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟ ΣΧΗΜΑ

Στόχοι

1. Να παρατηρήσουν τα παιδιά τη σημασία του σχήματος κατά την κίνηση ενός αντικειμένου μέσα στο νερό.

2. Να συσχετίσουν την ιδανική μορφή σχήματος για την κίνηση μέσα στο νερό με το σχήμα των οργανισμών που ζουν μέσα σ’ αυτό.

Μέθοδοι

Προσομοίωση, αυτενέργεια, σύγκριση, παρατήρηση, συζήτηση.

Υλικά

Πλαστική ορθογώνια λεκάνη, μακρόστενες 3 ίδιες λωρίδες χοντρού χαρτονιού σχήματος ορθογωνίου παρ/μου, καλαμάκια, υγρή κόλλα, πλαστελίνη, συρραπτικό, διαφάνειες, φωτογραφίες ταινίες μηχάνημα προβολής- τηλεόραση.

Πορεία

Δίνουμε σχήμα κυλίνδρου σε μία λωρίδα, συρράπτοντας τις δύο πλευρές της λωρίδας. Στη μέσα πλευρά κολλάμε τη μία άκρη από το καλαμάκι με υγρή κόλλα (ή βάζουμε το καλαμάκι ανάμεσα στις συρραμμένες πλευρές της λωρίδας). Διπλώνουμε μία λωρίδα στη μέση και τα άκρα της τα κολλάμε πάνω στα πλευρικά τοιχώματα της προηγούμενης λωρίδας. Πιάνουμε το καλαμάκι από την ελεύθερη άκρη και βυθίζουμε την κατασκευή στο νερό. Σέρνουμε το «βαρκάκι» (εικ. 3.7). Πόσο εύκολα κινείται; Αντίστοιχα κολλάμε ένα καλαμάκι σε κύλινδρο που φτιάξαμε με άλλη λωρίδα, χωρίς την προσθήκη επιπλέον λωρίδας στα άκρα του κυλίνδρου. Το βυθίζουμε στο νερό και παρατηρούμε την αντίσταση του συστήματος σε αυτό. Δοκιμάζουμε αντίστοιχες με τις παραπάνω κατασκευές, αλλά με κυλίνδρους διαφορετικών διαμέτρων (κανονίζουμε τη διάμετρο με περισσότερη ή λιγότερη αλληλοεπικάλυψη των πλευρών της λωρίδας). Δοκιμάζουμε το ίδιο με λωρίδες διαφορετικού πλάτους. Ποιο σχήμα κινείται μέσα στο νερό ποιο εύκολα; με τι μοιάζει από τα ζώα που γνωρίζουμε στη φύση;

(Από Meyer 1993, παραλλαγή)

Μοιράζουμε φυλλάδια στα παιδιά με σχήματα ζώων ή φυτών που συναντώνται σε ορμητικά και ήσυχα νερά. Ζητάμε από τα παιδιά να ξεχωρίσουν από το σχήμα τους ή από άλλα χαρακτηριστικά αυτά που ζουν σε νερά με μεγάλη ροή.

Γίνεται επίδειξη εικόνων, διαφανειών ή ταινιών με τέτοια ζώα ή ακόμη και πραγματικών ζώων αν είναι εφικτό (π χ παρατήρηση πλεκοπτέρων στο στερεοσκόπιο).

Back