Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

21. ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

Στόχος

Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του τροφικού πλέγματος και των διαταραχών που μπορούν να συμβούν από την καταστροφή των ειδών.

Μέθοδοι

Δραματοποίηση μέσα από παιγνίδια ρόλων, συζήτηση.

Υλικό

Σπάγκος

Πορεία

Οι μαθητές κάνουν κύκλο. Ρωτάμε, ποιος θα μας πει ένα φυτό που ζει στο ποτάμι; Το πλατάνι. Ωραία, ποιο ζώο τρέφεται από το πλατάνι; Τα έντομα. Ορίστε κύριε έντομο κράτα εδώ τον σπάγκο. Λοιπόν, ποιος θα φάει το έντομο; Ο βάτραχος. Συνεχίζουμε να συνδέουμε τα παιδιά με το σπάγκο, μέχρι να συνδεθεί όλη η ομάδα. Μπορούμε να βάλουμε στο παιγνίδι και άλλα στοιχεία, όπως όχθες, έδαφος, αβαθείς υδατοσυλλογές κλπ. Έτσι δημιουργούνε τα παιδιά το δικό τους τροφικό πλέγμα βάσει των διαφορετικών ενδιαιτημάτων. Για να δείξουμε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του κάθε είδους στο πλέγμα (ή στην παραλλαγή με την εισαγωγή άλλων στοιχείων, του ενδιαιτήματος), απομακρύνουμε ένα παιδί από τον ιστό. Π.χ. ένα φράγμα εμποδίζει τα ψάρια να κατεβούν χαμηλότερα και το ψάρι τραβάει το σχοινί που κρατά. Το τράβηγμα μεταδίδεται μέχρι να φανεί πως όλοι επηρεάζονται από το ψάρι . Ακολουθεί συζήτηση.

(από Ζ. Κορνέλ)

Back