Τομέας Ζωολογίας, Τμήμα Βιολογίας, Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ.

22.  Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ

Στόχος

Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της οικολογικής πυραμίδας και των τροφικών επιπέδων.

Μέθοδοι

Δραματοποίηση μέσα από παιγνίδια ρόλων.

Υλικά

Μικρά χαρτάκια, μολύβια.

Πορεία

Δίνουμε στο κάθε παιδί ένα κομμάτι χαρτί και του ζητάμε να γράψει κρυφά το όνομα του καθώς και το όνομα ενός ζώου ή φυτού που ζει στο ποτάμι. Οι παίκτες πρόκειται να κτίσουν μία πυραμίδα με τα σώματά τους, δε το ανακοινώνουμε όμως μέχρι να μαζέψουμε όλα τα χαρτιά. Ξεκινάμε ρωτώντας. Από που παίρνει η γη ενέργεια; Από τον ήλιο. Σωστά. Ποια μορφή ζωής χρησιμοποιεί πρώτη την ενέργειά του; Τα φυτά. Σωστά και πάλι. Τώρα θα κτίσουμε μία πυραμίδα. Τα φυτά αποτελούν τη βάση της πυραμίδας, γιατί όλα τα ζώα με άμεσο ή έμμεσο τρόπο τρέφονται από αυτά. Όλα τα φυτά γονατίστε στα τέσσερα, ο ένας κοντά στον άλλο σε μία γραμμή. Μετά διαβάζουμε τα ονόματα των ζώων από τα χαρτιά. Ρωτάμε ποια είναι τα σαρκοφάγα και ποια τα φυτοφάγα. Ζητάμε από τα φυτοφάγα να σταθούν σε μία γραμμή πίσω από τα φυτά και τα σαρκοφάγα σε μία άλλη γραμμή πίσω από τα φυτοφάγα. Συνήθως υπάρχουν πιο πολλά παιδιά στις κορυφαίες ομάδες της πυραμίδας παρά στη βάση της. Με τόσους πολλούς στη κορυφή και τόσους λίγους στη βάση θα σταθεί αδύνατο να χτιστεί η πυραμίδα .Για να κτιστεί μερικοί θηρευτές θα αναγκαστούν να χάσουν τη θέση τους. Ζητούμε από τα παιδιά τώρα να ξαναφτιάξουν μόνα τους μία πυραμίδα Είναι φανερό πως όσο ψηλότερα ανεβαίνουν στην πυραμίδα τόσα ποιο λίγα ζώα υπάρχουν. Μπορούμε να τους δείξουμε τη σπουδαιότητα των φυτών κάνοντας πως τραβάμε ένα παιδί από τη πυραμίδα. Ακολουθεί συζήτηση με τις εμπειρίες των παιδιών.

(Από Ζ. Κορνέλ)

Back